Renegocierea din 2005 nu a introdus clauze care să acopere riscul valutar
Preţul autostrăzii Bechtel creşte cu 150 de milioane de euro dacă moneda unică europeană se menţine la cota de 4 lei noi pentru că în contract tranşele plătite de stat firmei Bechtel în euro nu au un curs valutar negociat. Aşadar o creştere cu 10% a monedei europene măreşte preţul autostrăzii. Dorin Debucean, directorul general al C ompaniei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale d in România (CNADNR), a declarat ieri, în exclusivitate pentru Gândul, că „Singurul contract prin care instituţia, şi implicit statul român, pierd sume foarte mari în momentul creşterii cursului valutar este cel cu Bechtel“. El a explicat că din contractul de 2,2 miliarde de euro, s-au plătit 700 de milioane.
„Este finanţat integral de la buget, în lei, dar preţul propriu-zis se plăteşte în euro, la Londra, şi doar TVA-ul aferent se virează în lei, la Cluj. Restanţele de plată pentru perioada iunie-august s-au ridicat la 50 de milioane de euro plus TVA, şi vă puteţi face o idee despre cât va fi următoarea tranşă, din octombrie. În total, am plătit deja 700 de milioane de euro din contractul de 2,2 miliarde, deci mai avem cam 1,5 miliarde. Vă daţi seama că orice creştere semnificativă de curs valutar are o influenţă negativă asupra costurilor.”, spune Debucean.
Referitor la restul proiectelor mari de infrastructură derulate de Compania de Autostrăzi, Dorin Debucean susţine că influenţele fluctuaţiilor de curs valutar sunt mult mai mici sau chiar inexistente: „Categoria proiectelor finanţate 100% de stat, în lei, nu ne pune probleme. Totul se achită în lei şi singura corecţie convenită prin contract ţine seama de rata inflaţiei. Nici în cazul proiectelor finanţate din împrumuturi rambursabile nu avem mari probleme, împrumuturile acoperă proiectele în proporţie de 80-90%, luăm banii în euro şi tot în euro facem plăţile la constructori. Pentru moment, ne apar creşteri de costuri doar în cazul procentului acoperit din bani de la buget, în lei. Bineînţeles însă că va conta cursul valutar la care se va face rambursarea împrumuturilor, dar multe au scadenţe destul de îndepărtate.”
Înformaţiile sunt confirmate şi de directorul general adjunct pentru întreţinere şi administrare al CNADNR, Cristian Duică. Acesta ne-a declarat că „Toate contractele care au termen de execuţie la 12 luni au fost făcute doar în lei, şi, conform ordonanţei 34, nu se face nici un fel de recalculare. Situaţia e similară şi în cazul contractelor făcute în lei cu durata mai mare de 12 luni, în cazul cărora se face recalcularea cu indicele inflaţiei furnizat de Institutul de Statistică. Singura excepţie mare este Bechtel”. Conform datelor oficiale ale Ministerului Transporturilor, „Contractul pentru construirea autostrăzii Braşov-Cluj-Borş a fost negociat în anul 2003, a fost semnat cu firma americană Bechtel în 2003 şi renegociat de către Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului în anul 2005 pentru încadrarea clauzelor contractuale în prevederile legale în vigoare şi reducerea costurilor. Renegocierea a adus o economie de 126 de milioane de euro”.
Sursa Gandul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu