CFR Calatori ar trebui sa cheltuiasca anual, in urmatorii cinci ani, peste 120 milioane de euro pentru modernizarea si achizitionarea de vagoane noi, pentru a face fata concurentei dupa liberalizarea pietei, cand in Romania vor intra companii straine.
“Liberalizarea transportului de calatori va avea loc in 2012. Initial, termenul era pentru anul 2010, insa am cerut o amanare la Bruxelles, pentru ca Romania nu ar fi fost pregatita”, a declarat ieri Alexandru Noaptes, directorul general al CFR Calatori, la un seminar pe teme de transport, organizat de Asociatia Industriei Feroviare.
Potrivit acestuia, atunci se va pune problema concurentei intre CFR Calatori si companiile private care vor sa intre pe piata din Romania si vor atrage din calatorii companiei nationale de transport feroviar.
In ultimi trei ani, CFR Calatori a modernizat anual 120 de vagoane si a achizitionat 60 de vagoane noi.
“Acest ritm trebuie intretinut si in urmatorii cinci ani, avand in vedere ca, in prezent, avem de inlocuit 4.000 de vagoane”, a precizat Noaptes. Modernizarea unui vagon costa intre 400.000 si 600.000 de euro, in timp ce pretul unui vagon nou este situat intre 850.000 si un milion de euro. Pe de alta parte, piata transportului feroviar de marfa va fi liberalizata in 2010, potrivit directorului general al CFR SA, Constantin Manea.
Acesta a adaugat ca operatorii straini vor fi interesati sa circule pe Coridorul IV Paneuropean, care trebuie modernizat. “Companiile straine vor veni pe Coridorul IV, care trebuie reabilitat, si nu pe liniile neinteroperabile, adica liniile secundare, ce nu prezinta interes”, a spus Manea.
Potrivit acestuia, operatorii feroviari din Romania trebuie sa se pregateasca pana in 2012 pentru a face fata concurentei.
CFR SA are nevoie de fonduri anuale de 500 milioane de lei pentru reparatii capitale ale infrastructurii feroviare, iar la inceputul acestui an, compania a primit doar 80 milioane de lei de la buget, jumatate din suma fiind folosita pentru plata unor restante, a declarat directorul general al societatii.
In ceea ce priveste privatizarea CFR Marfa, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat, in cadrul aceluiasi eveniment, ca este necesara privatizarea CFR Marfa, care s-ar putea face in 2009.
“Suntem in pregatirea caietului de sarcini pentru studiul de fezabilitate si cel mai probabil ca eu nu voi apuca sa semnez contractul, dar acesta este posibil sa fie semnat la anul. Este nevoie de vointa politica pentru realizarea proiectului”, a declarat ministrul.
De asemenea, Orban a subliniat ca Ministerul Transporturilor asteapta de trei luni si jumatate raspunsul de la Comisia Europeana pentru strategia de privatizare a CFR Marfa. Directorul CFR Marfa, Liviu Bobar, declara, la inceputul acestui an, ca in ultimii trei ani compania s-a aflat pe profit, care a fost in usoara crestere.
“Am incercat sa mentinem cota de profitabilitate la acelasi nivel. De altfel, in 2007 am inregistrat aproximativ acelasi profit cu cel avut in anul precedent”, sustine Bobar.
Sursa Standard.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu