miercuri, 8 octombrie 2008

Ultimatum Bechtel

“Adevărul” a intrat în posesia unui document prin care Bechtel cere, practic, subordonarea statului român pentru a finaliza Autostrada Transilvania. În urma unei discuţii, care ar fi fost purtată cu reprezentanţi ai statului, Bechtel anunţă oficial Compania de Autostrăzi că trebuie să primească bani oricând, oricât şi pentru orice.

Bechtel a trimis în urmă cu 8 zile un document Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), prin care anunţa că în baza unei aşa-zise negocieri la nivel înalt cu reprezentanţi ai statului român ar fi obţinut facilităţi nelimitate. Conform acestui document (“Înştiinţare privind şedinţa-obiectivul pe 2008 al Primului-Ministru”),
CNADNR ar fi obligată să accepte aceste pretenţii.

În prima parte a documentului, Bechtel se spală pe mâini­ pentru banii încasaţi pentru lucrări neexe­cutate.”În acest moment, Antre­pre­norul (Bechtel şi subcontractorul turc ENKA - n.r.) consideră că incapacitatea permanentă a Beneficiarului /Reprezentantului Beneficiarului de a progresa în ceea ce priveşte acţiunile periclitează capacitatea Antreprenorului de a îndeplini solicitările declarate ale Primului-Ministru legate de obiectivul pe 2008”, se spune în documentul semnat de Michael John Mix, managerul de proiect al Bechtel. După această introducere dură, urmează şi “oferta”.

Banii sau autostrada!

Prima cerere: bani. Să fie plătite toate facturile emise de Bechtel, deşi o mare parte dintre lucrările pentru care s-au emis facturi nu au primit aviz din partea consultanţilor şi a Inspecţiei în Construcţii. Motivul invocat de partea română: calitatea execrabilă a execuţiei, materiale fără certificate de provenienţă, imposibilitatea verificării executării unor lucrări la standarde acceptate, şi altele.

Ca să elimine această problemă, americanii au pus pe listă a doua cerere: consultanţii şi inspectorii să nu mai verifice calitatea lucrărilor, ci doar cantitatea: „Hotărârea RB (reprezentantul beneficiarului - nota redacţiei) trebuie să vizeze doar verificarea cantităţilor de lucrări realizate în conformitate cu Contractul“.

Tot la bani se referă şi când vorbesc de restituirea avansului consistent primit de la CNADNR la începutul anului, în contul căruia ar fi trebuit să execute o serie de lucrări pe care nu le-au finalizat. “Beneficiarul (...) nu va avea pretenţii legate de dobânzi ori penalităţi; bugetele sunt controlate de Minister, nu de către Antreprenor.

De asemenea, Beneficiarul îşi va retrage pretenţiile legate de dobânzi şi de orice alte penalităţi cu privire la avansul pe 2006”, se pretinde în documentul emis de Bechtel. 

Să vină turcii!

Următoarea serie de pretenţii se referă la altă problemă cu care s-au confruntat, cea a personalului. Bechtel şi Enka au primit amenzi pentru că au adus muncitori turci la negru şi pentru că nu au respectat prevederile din Codul Muncii, privind zilele de odihnă şi orele de lucru. De asemenea, americanii au fost acuzaţi că îi concediază pe români în mod discriminatoriu, ca să aducă turci etc.

Soluţiile găsite de ei: “Guvernul şi Beneficiarul îşi vor transmite în scris suportul privind efectuarea de către Antreprenor a lucrărilor în două ture, 7 zile pe săptămână şi va obţine confirmarea de la Beneficiar, RB (reprezentantul beneficiarului - nota redacţiei) şi Inspectoratul de Stat”; “Guvernul va declara că Autostrada este un proiect de interes naţional şi va relaxa restricţiile privind orele de lucru”; “Conform contractului, Antreprenorului i se va permite să aducă resurse (muncitori - n.red.) din afara ţării atunci când consideră necesar şi să solicite asistenţa Beneficiarului în ceea ce priveşte urgentarea procedurilor de obţinere a vizelor şi permiselor, astfel încât acestea să fie finalizate în maximum 5 zile”, se cere în document. În fine, condiţia pusă pentru a finaliza lucrările este şocantă: “Beneficiarul (CNADNR - n.red.) va emite un Certificat de predare-primire şi îşi va asuma responsabilitatea privind toate aspectele (inclusiv securitate, întreţinere şi siguranţă în operare pentru toate Lucrările finalizate)”.

Noi distrugem, voi plătiţi!

În contractul Bechtel este prevăzută expres obligaţia americanilor de a construi drumuri tehnologice, pe care să transporte materialele la şantiere. Astfel de drumuri există pe o bună parte a traseului autostrăzii, dar au fost făcute în aşa fel că şoferii camioanelor preferă să folosească drumurile judeţene şi naţionale, distrugându-le din cauza supratonajului.

 În acest context, Bech­tel anunţă CNADNR în documentul prezentat că “Guvernul şi Beneficiarul se vor asigura că drumurile care asigură accesul în Şantier sunt întreţinute corespunzător şi vor pune la dispoziţia autorităţilor locale relevante fondurile în acest sens”, condiţionează Bechtel continuarea lucrărilor.

Mai mult, compania americană cere să se permită folosirea celor şapte kilometri de autostradă construiţi ca drum tehnologic: „Antreprenorului i se va permite să folosească secţiunea finalizată a Autostrăzii ca acces în vederea finalizării părţilor rămase a fi finalizate din secţiunea 2b“.

Evident, după ce vor fi distruşi, statul român va trebui să plătească refacerea lor. Adică, românii să plătească oricât, oricum şi oricând.

Guvernul şi Beneficiarul se vor asigura că drumurile care asigură accesul în Şantier sunt întreţinute corespunzător şi vor pune la dispoziţia autorităţilor locale relevante fondurile în acest sens (...) 
„Informare“ trimisă de Bechtel CNADNR

Oficial, Bechtel ar vrea muncitori români


 În urma a 11 întrebări adresate punctual către Bechtel, răspunsul companiei americane s-a referit doar la problema discriminărilor invocate de muncitorii români în raport cu cei turci. “În cadrul Proiectului lucrează o echipă multinaţională şi multiculturală, ponderea forţei de muncă româneşti angajate direct de Proiect fiind în mod constant în jurul procentului de 90%. (…) 

În acest moment, numărul total de angajaţi direct de către Proiect este de 2.813 de persoane, dintre care 2.531 sunt cetăţeni români (90% din totalul angajaţilor), iar 282 de angajaţi de diverse naţionalităţi (10% din totalul angajaţilor): americană, britanică, australiană, croată, turcă, indiană, egipteană, nepaleză etc.”, susţine Bogdan Sgârcitu, director de comunicare la Bechtel.
Sursa Adevarul

si tot despre subiect

Bechtel spune ca are bani, dar nu mai are unde sa lucreze

Compania Bechtel a anuntat ca nu mai are teren disponibil pentru a efectua noi lucrari la proiectul Autostrada Transilvania pe sectoarele aflate in derulare, respectiv 2B (Cluj Vest - Campia Turzii) si 3 C (Suplacu de Barcau - Bors).
"Exproprierile sunt in urma si nu mai avem unde lucra pentru ca pe sectorul dintre Cluj Vest si Campia Turzii o mare parte a lucrarilor de excavatie sunt executate, iar pe sectorul dintre Suplacu de Barcau - Bors nu putem efectua la capacitate maxima lucrarile de structuri", au declarat pentru ZF Transilvania surse din cadrul companiei.
 
Bechtel a primit saptamana aceasta 31 mil. euro de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). "Am primit valoarea platilor restante pentru lunile mai, iunie si partial iulie. Saptamana aceasta va deveni restanta si luna august", au declarat sursele citate.
Oficialii CNADNR au confirmat ca s-au facut plati in valoare de circa 31 de milioane de euro si ca sunt probleme cu exproprierile si au anuntat ca sunt in asteptarea noii legi a exproprierilor pentru a facilita procedurile si pentru ca lucrarile sa se desfasoare intr-un ritm mai rapid. Ei au explicat ca procesul exproprierilor la Autostrada Transilvania este finalizat in proportie de 94,12% pentru sectiunea 2B si ca pe sectiunea 3C au fost achizitionate aproape 49% din terenurile necesare. "In lunile septembrie-octombrie sunt prevazute 28 de imobile si, respectiv, 259 de imobile expropriate pentru sectiunile 2B si 3C", a declarat anterior Stefan Sebastian Szobotka, directorul de comunicare a CNADNR.
Compania de Autostrazi a anuntat recent ca in acest an s-a cheltuit pentru constructia autostrazii Transilvania circa 211 milioane de euro pentru toate activitatile, inclusiv cele conexe proiectului, statul cheltuind in ultimii patru ani aproape 675 de milioane de euro pentru acest proiect. Autostrada ar urma sa aiba 415 kilometri si are ca termen de finalizare 2013.
Sursa Ziarul Financiar

Niciun comentariu: