duminică, 28 septembrie 2008

Bani degeaba - drumarii au descoperit ca autostrada transilvania poate fi construita "mai repede si la jumatate de pret"

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale - CNADNR a propus Guvernului rezilierea contractului cu firma americana Bechtel, constructorul Autostrazii Transilvania. "Am cerut Guvernului ruperea partiala a contractului, astfel incat Bechtel sa construiasca 30% din autostrada cu 2,2 miliarde de euro, si celelalte tronsoane sa fie scoase la licitatie. Daca nu reziliem contractul cu Bechtel, Autostrada Transilvania va costa 20 de miliarde de euro. Autostrada se poate construi mult mai repede si la jumatatea pretului cerut de Bechtel", spun oficialii din CNADR. 

Nemultumiri pe santier 
Potrivit unei scrisori destinate conducerii CNADR si semnate de zeci de muncitori romani care lucreaza pe santierul autostrazii, lucrarile companiei reprezinta "pericol public" pentru siguranta circulatiei. In scrisoare se mai arata ca pe aliniamentul Autostrazii Brasov-Bors nu se va putea circula prea curand, din cauza calitatii submediocre a lucrarilor. Totodata, angajatii romani spun ca muncitorii turci primesc salarii de mii de euro care nu sunt impozitate, in timp ce muncitorii romani calificati castiga maxim 300 de euro pe luna. "Se face mare risipa de materiale si bani publici, ca atare se tot solicita bani peste conventie, bani care sunt din buzunarul romanilor", se mai arata in scrisoare. Reprezentantii CNADNR spun ca scrisoarea muncitorilor romani a fost trimisa la DNA, dar nu s-a primit inca nici un raspuns. Reprezentantii Companiei de Autostrazi au vizitat santierul autostrazii Transilvania si sunt nemultumiti de activitatea companiei americane. Ei spun ca in judetul Bihor au gasit pe aliniamentul autostrazii mai multe lucrari abandonate si gropi pline cu apa. Conform reprezentantilor CNADNR, cei de la Bechtel "profita de o clauza de contract prin care pot depasi preturile si daca vor, pot ajunge la 20 de miliarde de euro". 

Cea mai mare autostrada din Europa
Autostrada "Transilvania" este cel mai mare proiect de infrastructura din Europa. Aceasta va avea 415 km si este proiectata cu 267 de poduri si viaducte, 94 de pasarele si 58 de pasaje. Daca lucrarile ar fi fost demarate in 2004 si ar fi fost sustinute financiar corespunzator, autostrada ar fi trebuit sa fie terminata in 2012. Multi politicieni spun ca sunt nemultumiti de ritmul in care compania americana Bechtel lucreaza la Autostrada Transilvania. 
Ei afirma ca, la o medie anuala de cheltuieli de 200 milioane de euro, autostrada va fi gata in 2017, si nu in 2013. Este un rationament logic, pentru ca ei nu au reusit in 2006 sa cheltuiasca decat 34 milioane de euro din cele 78 milioane alocate si daca vor continua asa nu vor termina la timp. Intarzierile inregistrate sunt cauzate si de partea romana, care nu a reusit sa exproprieze decat aproximativ 75% din terenurile necesare construirii celui mai avansat tronson. 

Renegocierea contractului
Proiectul are o valoare estimativa de cel putin 2,5 miliarde de euro, una finala de peste 3 miliarde de euro, iar banii ar fi trebuit sa fie obtinuti din taxa de drum. 
Numai ca, dupa ce PSD a pierdut alegerile, proiectul a fost sters de pe lista de prioritati. Daca fostul premier, Adrian Nastase, afirma la scurt timp dupa semnarea contractului ca "este un proiect esential si urgent pentru Romania", comisarul european pentru extindere, Verheugen, avertiza, in primavara lui 2004, ca proiectul nu va avea sustinerea Bruxelles-ului la nici o institutie financiara internationala. Pe atunci in opozitie, liderii PNL si PD au promis ca, in situatia in care vor ajunge la putere, vor ataca anumite clauze contractuale ce dezavantajau statul roman. Ceea ce s-a si intamplat. Reexaminarea contractului cu Bechtel a fost anuntata de premierul Tariceanu in ianuarie 2005. Primul ministru isi exprima atunci temerea ca "acest mod de atribuire directa nu respecta legislatia europeana privind derularea contractelor". Contractul a fost criticat si de presedintele Traian Basescu. Temandu-se de sumele care ar fi trebuit platite in cazul rezilierii contractului, autoritatile romane au decis ca macar pretul sa fie unul corect. Data fiind insa sustinerea deosebita de care s-a bucurat proiectul din partea tuturor partidelor politice, dupa mai multe luni de negocieri, autoritatile romane si reprezentantii concernului Bechtel au ajuns la un nou acord. Valoarea renegociata a contractului este mai mica cu 126 milioane de euro.

Sute de modificari ale proiectului 
Anul trecut, reprezentantii CNADNR au trimis Executivului o solicitare in care solicita sa li se spuna daca valoarea initiala a contractului poate fi depasita. Cu nu mai putin de trei miliarde de euro. Conducerea CNADNR nu este lamurita nici asupra interpretarii pe care trebuie sa o dea contractului. 
Cea proprie, potrivit careia suma de 2,24 miliarde de euro este ferma, sau cea a firmei Bechtel, conform careia "valorile sunt tinta si ca urmare nu exista nici un impediment in depasirea acestora". Insa, pentru ca valoarea contractului a fost aprobata prin hotarare de guvern in 2004, orice depasire a acesteia sau doar a unor capitole de cheltuieli, ar reprezenta o incalcare a legii. Una dintre problemele sesizate este si modificarea repetata a proiectului din proprie initiativa de catre Bechtel, in absenta aprobarilor din partea CNADNR. 
Potrivit raportului, Bechtel a incercat sa ascunda propriile greseli si sa ia alti bani pentru remedierea acestora. In perioada mai-octombrie, Bechtel a efectuat, fara avizul CNADNR, sute de modificari ale proiectelor. Totusi, Bechtel se angajase prin contractul pe care l-a semnat sa adopte o strategie de minimizare a costurilor.

Codasii mioritici
In Romania, in ultimii 14 ani s-au construit, in medie, 16 kilometri de autostrada pe an. Astfel, desi unele state vecine tarii noastre, mai mici ca si suprafata - cum ar fi Bulgaria sau Ungaria - au un numar mult mai mare de kilometrii de autostrada decat Romania. Tara noastra are doar 226 de km de autostrada, Bulgaria - 324 km, iar Ungaria dispune de 448 km de autostrazi. Slovacia dispune de 296 km de autostrada, Cehia are 517 km, iar Franta si Germania vor putea fi cu greu egalate de Romania la capitolul autostrazi: Franta are 9.934 km de autostrada, iar Germania are 11.786 km. In ritmul in care se lucreaza la noi in acest domeniu vom avea nevoie de cateva sute de ani pentru a putea ajunge la nivelul Frantei sau al Germaniei.


Sursa

Niciun comentariu: