In ciuda sumei, oficiali din sectorul transporturilor sustin ca proiectul nu este doar fezabil, ci si necesar, in contextul dezvoltarii mediului de afaceri autohton. De altfel, reprezentanti ai Ministerului Transporturilor si oficiali din ministerele de resort din Austria si Ungaria vor discuta, in perioada urmatoare, la Bucuresti, posibilitatea construirii liniei feroviare de mare viteza pe teritoriul Romaniei, dinspre vestul Europei. “Am intrat intr-o discutie trilaterala de prelungire a liniei de mare viteza dinspre vestul Europei. A pornit de la francezi. In cele din urma, am venit si noi cu propunerea de extindere de la Budapesta pe teritoriul tarii noastre”, a declarat pentru Business Standard Constantin Manea, directorul general al CFR Infrastructura. Potrivit acestuia, la intalnirea organizata in Romania vor participa si reprezentanti ai companiilor feroviare din cele trei tari.
Oficiali din domeniu spun ca o linie de mare viteza este foarte importanta pentru Romania, in conditiile in care va deveni un mijloc rapid de transport pentru oamenii de afaceri intre marile orase din Romania, unde se vor dezvolta proiecte in diverse domenii. “O linie de mare viteza nu se construieste doar in interes turistic. In statele europene, oamenii de afaceri opteaza pentru acest mijloc de transport”, a declarat Stefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare.
Linia de mare viteza Constanta - Budapesta va avea o lungime de circa 800 de kilometri. In privinta costurilor, pot fi facute estimari dupa tronsoane similare care s-au realizat in alta parte. “Un kilometru de cale ferata costa intre 15 si 25 milioane de euro”, a declarat pentru Business Standard Francois Lacote, vicepresedinte tehnic al companiei Alstom Transport, considerat si parintele TGV-ului (trenul de mare viteza). Totusi, costurile ar putea fi mai mari, in functie de rapiditatea cu care se fac exproprierile si de costul acestora. “Insa, suprafetele necesare pentru exproprieri in cazul TGV-ului sunt mult mai reduse decat in cazul altor infrastructuri”, a mai spus oficialul Alstom Transport. Potrivit acestuia, TGV-urile vor deveni o obisnuinta in Europa, pentru ca ele corespund unor necesitati de transport rapid. “Noi am inceput in Franta cu o distanta de circa 350 de kilometri, dar se pot face si distante mai mari”, a adaugat Lacote.
In opinia lui Stefan Roseanu, daca Guvernul va considera proiectul TGV-ului interesant, vor exista si fonduri. “Banii pot veni din fonduri guvernamentale, dar si din alte fonduri europene. In acelasi timp, daca se urmaresc modelele din Occident, fonduri pot fi atrase si de la autoritatile locale, care vor beneficia direct si indirect de linia de mare viteza”, a explicat Roseanu. Trenurile pot circula cu viteze cuprinse intre 220 si 250 de kilometri pe ora pe linia Constanta - Bucuresti - Budapesta, estimata sa fie finalizata in urmatorii 10-15 ani, daca ar beneficia de o finantare corespunzatoare.
Studiul de prefezabilitate va fi intocmit pana la finele acestui an, urmand ca anul viitor sa avem un studiu de fezabilitate. Pe de alta parte, reprezentantii din industria feroviara nu sunt la fel de optimisti si spun ca Romania va avea o linie de mare viteza abia in 2025, in conditiile in care ritmul in care se construiesc autostrazile este mult prea lent si pozitioneaza Romania in coada clasamentului statelor in functie de numarul de kilometri de autostrada. Primul proiect pentru o autostrada de anvergura, realizat de americanii de la Bechtel, a fost semnat in 2004, iar pana acum s-au finalizat primii cinci km de autostrada, adica putin peste 1%. Investitia initiala estimata la 2,3 miliarde euro a fost revizuita, astfel ca, in prezent, ar fi necesari mai mult de sase-sapte miliarde euro.
Constanta - Budapesta Linia de mare viteza
Proiectul ar putea fi finalizat dupa 2020 Surse: Analisti din piata, Ministerul Transporturilor
Costul unui km 15-25 mil. euro
Pret total estimat 12-20 mld. euro
Lungimea liniei 800 km
Estimare perioada finalizare 10-15 ani
Sursa Standard.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu