Conducerea CFR SA, societatea care administrează reţeaua feroviară din România, intenţionează să majoreze de peste patru ori nivelul Taxei de Utilizare a Infrastructurii (TUI). Această taxă este plătită de orice companie feroviară care transportă călători sau marfă pe calea ferată, fiind similară cu rovinieta din transportul rutier. Taxa reprezintă jumătate din cheltuielile unui operator feroviar de călători şi de aceea triplarea ei ar duce la o creştere similară a preţurilor biletelor de călători. Aceasta, dacă Guvernul va refuza să achite operatorilor feroviari sumele imense pe care aceştia le vor plăti suplimentar CFR SA, după majorare.
Într-o notă elaborată recent, conducerea CFR SA precizează: „CFR propune pentru rezolvarea satisfăcătoare a problemei (reprezentată de pierderile companiei şi de riscul de faliment al sistemului feroviar, în situaţia în care 39% din liniile ferate stau nereparate în urma lipsei de bani - n.r.) o nouă variantă de calcul a TUI (…) care duce la o creştere a valorii acesteia de la o medie ponderată a TUI de 9 lei/kilometru la 39 lei/kilometru“.
Propunerea CFR a fost făcută „datorită neacoperirii cheltuielilor necesare propuse în proiectul iniţial de buget şi venituri de cheltuieli pentru anul 2008“, se mai arată în notă.
Societatea şi-a calculat şi suma pe care ar cîştiga-o. Majorarea ar aduce venituri de 1,1 miliarde de lei pentru august-decembrie 2008, perioadă pentru care se propune această măsură, comparativ cu 346 de milioane de lei, colectaţi între ianuarie şi iulie 2008. Compania şi-a calculat pierderile care trebuie acoperite şi, simplu, a pasat sarcina pe umerii operatorilor de transport feroviar de călători, cel mai important fiind CFR Călători. CFR SA sfătuieşte operatorii şi cum să îşi recupereze banii. Principala cale este „creşterea subvenţiilor acordate operatorilor pentru a acoperi sumele corespunzătoare TUI cuvenite pentru CFR“. Adică din bani de la bugetul de stat.
Măsura propusă de CFR SA este una dintre căile căutate de companie pentru a scăpa de datorii cifrate la aproximativ 300 de milioane de euro. Acestea sunt reprezentate de obligaţii de plată de 900 de milioane de lei către furnizorii de energie electrică, diferenţa fiind datoriile companiei la bugetul de stat. Într-o primă fază, în aprilie 2008, compania a propus Ministerului Finanţelor conversia acestor datorii în acţiuni, care să fie cumpărate de stat, cu banii primiţi CFR SA urmând să achite datoriile la furnizorii de electricitate. După ce Ministerul Finanţelor a respins propunerea, CFR SA a găsit calea majorării TUI. Compania a reluat zilele trecute varianta conversiei datoriei în acţiuni, însă, foarte probabil, Ministerul Finanţelor va oferi acelaşi răspuns negativ. În urma neînţelegerilor avute cu Finanţele, privitoare la bugetul companiei pe 2008, CFR SA nu are încă un buget aprobat, ceea ce contravine legii. Ultima găselniţă este această majorare a TUI la niveluri nemaiîntâlnite în Europa, urmând ca operatorii să primească alocaţii suplimentare, din care să plătească taxa majorată. Potrivit unor surse neoficiale din Ministerul Transporturilor, ministrul Ludovic Orban, care a promis în urmă cu ani restructurarea sectorului feroviar, dar care s-a împotmolit în planuri, şi-a dat acordul pentru această subvenţie încrucişată.
„Cauza situaţiei este subfinanţarea căii ferate din ultimii şase ani. Nu este posibil ca un stat să cheltuiască pentru calea ferată 10% din ceea ce cheltuieşte cu drumurile. În timp ce în transporturile rutiere TUI este 1% din cheltuielile unei firme, în transportul feroviar de marfă este 20%, iar în cel de călători este 40-50%“, ne-a declarat directorul unui operator feroviar privat. CFR SA afirmă însă că în timp ce cheltuielile sale materiale au crescut cu 24% în ultimii patru ani, nivelul veniturilor sale, reprezentate de TUI, a crescut doar cu 3%.
CFR Călători nu priveşte cu ochi buni măsura şi afirmă că, dacă aceasta va fi introdusă, vor cere bani mai mulţi de la bugetul de stat. „În anul 2008, ponderea cheltuielilor cu TUI în totalul cheltuielilor de exploatare va reprezenta 56% (...) efectele majorării TUI la 39 lei/tren/kilometru (...) vor conduce la blocarea activităţii de transport feroviar de călători întrucât cheltuielile cu TUI vor reprezenta 100%“, ar fi afirmat CFR Călători, potrivit unor oficiali ai Ministerului Transporturilor, care au solicitat anonimatul. Pentru a nu avea pierderi, CFR Călători va solicita majorarea subvenţiilor pentru 2009 de la 605 milioane de lei la 4,1 miliarde, şi pentru 2010 de la 658 milioane de lei la 4,84 miliarde de lei, alte creşteri fiind cerute pentru 2008 şi 2011.
Sursa Cotidianul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu