Iarna 2008/2009 ameninţă să aducă falimentul pentru circa 50 de operatori aerieni din Europa, date fiind creşterile neîntrerupte ale preţutilor la combustibil, avertizează un raport al companiei de investiţiii britanice Blue Oar. Documentul relevă că industria transporturilor aviatice trece prin cea mai întunecată perioadă din istorie, din care marii operatori de-abia vor supravieţui, pe când companiile mici (dintre care foarte multe şi aşa nu rezistă pe piaţă decât datorită unor subvenţii guvernamentale) ar putea primi „lovitura de graţie” în această iarnă. Potrivit expertului Blue Oar intervievat de The Times, falimentul este tot mai posibil după un sezon turistic foarte prost, în care operatorii aerieni au vândut mai puţine bilete decât în alţi ani.
La fel ca operatorii din turism, multe companii aeriene reuşesc să-şi acopere costurile din timpul iernii pe baza veniturilor din sezonul estival. Numai că, în vara aceasta (când preţul barilului la petrol a crescut cu circa 30-40 dolari în câteva săptămâni) o companie profitabilă precum British Airways (BA) s-a văzut cu profiturile diminuate cu 90 la sută pe ultimele trei luni. Pentru că a ajuns să plătească opt milioane de lire pentru combiustibil pe zi, BA a mărit de trei ori preţurile în 2008 şi şi-a redus capacitatea de transport pe unele rute.
Or, cu atât mai greu le va fi să-şi revină unui sezon turistic dezastruos unor companii precum Alitalia, salvată printr-un ajutor de stat oferit de către Cabinetul Berlusconi, în ciuda protestelor Comisiei Europene, că practica ar încălca legislaţia comunitară privind libera competiţie. Alte companii ameninţate cu falimentul sunt Olympic Airlines (Grecia), Malev (Ungaria), Lot (Polonia), dar şi SAS (cu capital danez, norvegian şi suedez). Deocamdată, nicio companie europeană de profil nu a intrat în procedura falimentului, însă anul 2008 a adus peste 20 de falimente în domeniu în restul lumii.
Atenţie la rezervările cu luni înainte!
Dat fiind faptul că, în perioada iernii, mai multe companii vor renunţa la zeci de zboruri neprofitabile, The Times le pune în vedere pasagerilor să fie mai circumspecţi în a-şi face rezervări cu luni înainte pe care este posibil ca operatorii să nu fie în măsură să le onoreze. Pe de o parte, s-ar putea ca multe companii să renunţe la anumite curse. Pe de alta, chiar dacă zborurile respective vor mai fi operaţionale, ele ar putea fi însoţite de „suprataxe”. De pildă, pentru zborurile sale pe cele mai lungi distanţe (curse intercontinentale), pasagerul este nevoit să plătescă o suprataxă de 218 lire.
O nouă oportunitate pentru companiile low-cost
Deşi toţi operatorii aerieni se confruntă cu aceleaşi creşteri de preţuri la combustibil, compania britanică Ryanair se aşteaptă la vremuri bune chiar şi în aceste condiţii. „Nu o vom duce groaznic de rău câtă vreme oferim cele mai mici preţuri din Europa”, se lăuda directorul companiei, Michael O’Leary, reporterilor The Times. Deşi atâtea alte companii sunt ameninţate cu falimentul, Ryanair şi-a propus să crească numărul de pasageri de la 51 la 58 milioane, dar şi să-şi menţină strategia de marketing ca, în ciuda creşterilor de preţ la combustibil, să nu le impună clienţilor „suprataxe”. Astfel, în plină recesiune pentru industira transportului aerian, Ryanair va lansa, în septembrie, un milion de bilete de o liră sterlină (pasagerul urmând să plătească doar taxele de aeroport).
Sursa Gandul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu