sâmbătă, 16 august 2008

Extinderea metroului Bucuresti

Metroul Bucureştean  este administrat de compania Metrorex şi este printre cele mai folosite sisteme de transport în comun din România. Reţeaua este formată din patru linii: M1, M2, M3 şi M4. În total, sistemul are 62,2 de km lungime şi 45 de staţii, cu o distanţă medie de 1,5 km între staţii. Printre planurile Metrorex se numără şi reducerea acestei distanţe, consideră prea mare, prin construirea de staţii intermediare pe magistralele existente.

Istoric:

  • 16 noiembrie 1979: M1/M3 Timpuri Noi - Semănătoarea; 8,63 km, 6 staţii
  • 28 decembrie 1981: M1/M3 Timpuri Noi - Republica; 10,1 km, 6 staţii
  • 19 august 1983: M1/M3 Linia derivată Eroilor - Industriilor; 8,63 km, 5 staţii. Staţia Gorjului a fost deschisă în 1991
  • 22 decembrie 1984: M1/M3 Semănătoarea - Crângaşi; 0,97 km, 1 staţie
  • 24 ianuarie 1986: M2 Piaţa Unirii 2 - Depoul I.M.G.B.; 9,96 km, 8 staţii
  • 25 octombrie 1987: M2 Piaţa Unirii 2 - Pipera; 8,72 km, 6 staţii
  • 25 decembrie 1987: M1/M3 Crângaşi - Gara de Nord 1; 2,83 km, 2 staţii. Staţia Basarab a fost adăugată ulterior
  • 17 august 1989: M1/M3 Gara de Nord 1 - Dristor 2; 7,8 km, 6 staţii
  • 15 ianuarie 1990: M1/M3 Republica - Pantelimon; 1,43 km, 1 staţie
  • 1 martie 2000: M4 Gara de Nord 2 - 1 Mai; 3,6 km, 4 staţii

Extensii ale liniilor existente

De la Nicolae Grigorescu, o linie secundară este în construcţie spre est până la Linia de Centură, cu termenul de predare prima jumătate a anului 2008, cu următoarele staţii:


1 Decembrie 1918
Policolor
Linia de Centură

O extensie a liniei M4 la nord de staţia 1 Mai va fi terminată în 2009 - 2010 cu următoarele staţii:
Pajura
Bazilescu
Laromet
Zarea

Pentru anul 2020 este planificată extensia liniei M3 cu staţiille:
Preciziei
Carefour Militari

Linia 5 (M5)
Magistrala 5 va cuprinde tronsonul Drumul Taberei – Universitate în etapa I de execuţie şi Universitate – Pantelimon, în etapa II.
Conform estimărilor Metrorex, tronsonul de metrou Drumul Taberei – Universitate va avea o lungime de 9,06 Km şi 13 staţii de metrou. În staţia Eroilor se va realiza legătura cu Magistrala 1 de metrou, iar în staţia Universitate se va realiza legătura cu Magistrala 2.[3]
Cele 13 staţii de pe tronsonul Drumul Taberei – Universitate vor fi: Ghencea, Râul Doamnei, Brâncuşi, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor 2, Haşdeu, Cişmigiu, Universitate 2.
Prin punerea în funcţiune a acestui tronson al Magistralei 5 şi dotarea cu trenuri noi de metrou (cu interval de circulaţie de 3 minute) locuitorii cartierului vor ajunge în zona centrală a oraşului în 15 minute, iar în 30 minute în 80% din zonele capitalei.
Lucrările efective vor începe odată cu obţinerea surselor de finanţare. În acest sens operatorul de transport Metrorex este în discuţii avansate cu Banca Europeană de Investiţii pentru semnarea unui Acord de Finanţare pentru acest obiectiv. Este posibil ca, în prima jumătate a anului 2007, acest Acord să fie semnat.
Se estimează că lucrările vor demara în 2009-2010, iar finalizarea execuţiei Magistralei 5 tronson Drumul Taberei – Universitate, va avea loc până la sfârşitul anului 2014.
Tronsonul Universitate – Pantelimon va avea 8 km de cale dublă şi 13 staţii, cu staţie de corespondenţă cu magistrala 3 în staţia Iancului.
Magistrala va urmări traseul B-dul Carol I, B-dul Pache Protopopescu, şos.Iancului – şos. Pantelimon.

Linia 6 (M6)
Aceasta magistrală este încă sub semnul întrebării. Dacă va fi construită, va fi pe ruta Rahova - Colentina.

Linia 7 (M7)
Într-una din propuneri, magistrala 7 ar urma să aibă staţiile staţiile: Gara de Nord 2, Basarab, Griviţa, 1 Mai, Expoziţiei, Padina, Privighetorilor, Cartier Băneasa, Băneasa Institut, Meteo Băneasa, Supermarket, Aeroport Aurel Vlaicu-Băneasa, Otopeni Sud, Otopeni Centru, Otopeni Nord, Centura Otopeni, Aeroport Henry Coandă-Otopeni, Depoul Otopeni

Informatiile furnizate de Metrorex in acest sens sunt urmatoarele:

Extinderea retelei de metrou Magistrala 4 Racorduri 

In baza Decretului nr. 303/07.12.1989 au inceput concomitent lucrarile de constructie pe cele doua racorduri de metrou: 
Racordul 1: Nicolae Grigorescu – Linia de Centura, in lungime de 4,75 Km si 4 statii (Nicolae Grigorescu 2- 1 Decembrie-Policolor-Linia de Centura).
Racordul 2: Gara de Nord - Laromet, in lungime de 6,1 Km si 6 statii (Gara de Nord 2, Basarab 2, Grivita, 1 Mai, Pajura, Bazilescu, Laromet

  Dupa anul 1990 lucrarile au continuat in baza HG nr.467/1990.
  Datorita fondurilor insuficient alocate, ritmul lucrarrilor a inceput sa scada si, ca urmare, in anul 1994 a fost intrerupta functionarea epuismentelor si sistarea tuturor lucrarilor. S-a continuat doar operatia de evacuare a apelor ce se infiltrau in interiorul tunelelor si statiile de metrou (ramase neterminate in diferite faze de executie). Infiltrarea apelor s-a facut cu aport de material solid din exteriorul tunelelor. 
Aceste aspecte au condus in timp la deformari ale structurii inelare a tunelurilor.
  In anul 1996 a fost avizat in CTE – Ministerul Transporturilor “Studiul privind lucrarile de consolidare a tunelurilor de metrou in zonele cu deformatii ale structurii acestora”, care a insemnat oprirea pomparii apei din infiltratii si inundarea structurilor subterane ca masura provizorie sigura si rapida de anihilare a fenomenului de deformare a structurii inelare a tunelului.
  Ulterior s-a inceput intocmirea documentatiilor necesare pentru reluarea lucrarilor concomitent cu identificarea posibilelor surse de finantare din credite externe.


Racordul 2: Gara de Nord - Laromet
  In anul 1997 METROREX a primit acceptul de continuare a investitiei in urma aprobarii unui imprumut de catre Banca Europeana de Investitii pentru cofinantarea proiectului Modernizarea metroului din Bucuresti - etapa I. In cadrul proiectului sunt cuprinse lucrarile pentru: Finalizarea si punerea in functie cu calatori a tronsonului Gara de Nord 2 – 1 Mai” si “Terminarea si punerea in siguranta a infrastructurii existente si a zonelor adiacente pe tronsonul 1 Mai – Zarea”.
  Punerea in functie cu calatori a tronsonului Gara de Nord – 1 Mai a avut loc in anul 2000.
  La aceasta data, pe tronsonul 1 Mai – Zarea se executa lucrari de structura si punere in siguranta, cu termen de finalizare trimestrul IV - 2007.
  Punerea in functiune, cu calatori a tronsonului se va realiza etapizat, in functie de asigurarea surselor de finantare.
  Se preconizeaza ca in doi ani de la obtinerea finantarii sa se puna in functiune tronsonul 1 Mai - Zarea (cu statiile Pajura si Bazilescu). In etapa a II-a sunt prevazute lucrarile la tronsonul Zarea - Laromet.
  Termenele finale sunt determinate de asigurarea finantarii. 

Racordul 1: Nicolae Grigorescu – Linia de Centura
  In anul 2000 METROREX a primit acceptul de continuare a investitiei in urma aprobarii unui imprumut de catre Banca Europeana de Investitii pentru cofinantarea proiectului Modernizarea metroului din Bucuresti - etapa II. In cadrul proiectului sunt cuprinse lucrarile pentru: “Terminarea si punerea in siguranta a infrastructurii existente si a zonelor adiacente pe tronsonul Nicolae Grigorescu – Linia de Centura”.

  Pana la aceasta data pe acest racord s-au finalizat lucrarile de structura in statii si tunele. S-au executat de asemenea lucrari necesare conservarii dar si pentru punerea in functie cu calatori (cale de rulare, instalatii ventilatie si sanitare, instalatii electrice de joasa tensiune, racordarea la sistemul national de alimentare cu energie electrica)
  Sunt in faza de demararea lucrarilor pentru finisaje statii si lucrarile pentru instalatii electrice pentru punerea in functie cu calatori.
  Se estimeaza punerea in functie cu calatori in cursul anului 2008.

MAGISTRALA 5. DRUMUL TABEREI – PANTELIMON.
Etapa 1 Drumul Taberei – Universitate
Etapa 2 Universitate - Pantelimon

Magistrala 5 metrou va completa intr-un mod necesar reteaua de metrou in functiune la ora actuala, fiind apreciata cu prioritate de edilii Capitalei in raport cu alte trasee de metrou care urmeaza a fi construite in perspectiva, in Bucuresti.

  Traseul Magistralei 5 de metrou Drumul Taberei – Pantelimon Etapa 1: Drumul Taberei - Universitate, va avea 9 km. cale dubla de metrou cu 13 statii va face legatura dintre zona de vest si centrul orasului deservind o zona cu o populatie de cca. 300.000. locuitori
Cele 13 statii urmaresc traseul:Cartierul Drumul Taberei, Bulevardul Drumul Taberei, Str. Razoare, Str. Dr. Bagdazar, B-dul Eroilor, Parcul Operei, B-dul Kogalniceanu, B-dul Regina Elisabeta; 
   
  Magistrala 5 va fi construita in totalitate in subteran 
  Noua linie va avea statii de corespondenta cu magistrala 1 in statia Eroilor si cu Magistrala 2 in statia Universitate.
  Noua magistrala va fi dotata cu sistemele de alimentare cu energie electrica, sisteme de asigurare a microclimatului (ventilatie, sanitare) sisteme de transport pe verticala pentru facilitarea accesului, instalatii de automatizare a traficului, sisteme de taxare, detectie incendiu, TV-CI, sonorizare, ceasoficare, telefonie operativa, sisteme moderne de semnalistica si informare dinamica a calatorilor.
  Executia lucrarilor pentru aceasta investitie este esalonata pe o durata de 7 ani fiind conditionata de asigurarea finantarii. 
  Banca Europeana de Investitii si-a manifestat interesul in finantarea Etapei 1 : Drumul Taberei – Universitate printr-un nou Acord de imprumut, ce se estimeaza a fi semnat in cursul anului 2007. 

  Etapa 2: Universitate – Pantelimon va avea 8 km. cale dubla de metrou cu 13 statii, cu statie de corespondenta cu magistrala 3 in statia Iancului, va face legatura intre centrul capitalei si zona de est, urmarind traseul B-dul Carol I, B-dul Pache Protopopescu, sos.Iancului – sos. Pantelimon. 
Studiul de fezabilitate elaborat pentru etapa 2 este in faza de aprobare.


Sursa Metrorex, Wikipedia si UrbanRail



Niciun comentariu: