luni, 11 august 2008

Concesiunea Centurii Capitalei si a tronsonului Comarnic Brasov, amanata pentru 2009

Chiar daca s-a laudat ca pana la sfarsitul anului Romania va fi impanzita de santiere de constructie a autostrazilor, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) nu va bate in cuie, pana anul viitor, nici macar concesiunea pentru constructia autostrazii Comarnic–Brasov sau a Centurii Bucuresti. Aceasta din cauza procedurilor de evaluare, care au durat mai bine de opt luni. 

Pe langa cele doua proiecte, Ministerul Transporturilor vrea sa concesioneze circa 1.400 de kilometri de autostrada si drumuri expres, evaluate la peste 11 miliarde de euro. Reprezentantii Companiei de Autostrazi ne-au declarat ca evaluarile pentru tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov au durat aproximativ opt luni. “Sectiunea de autostrada Comarnic-Brasov se va construi conform studiului de fezabilitate elaborat din perioada fostului ministru Miron Mitrea. Studiul de fezabilitate a fost reactualizat, pentru ca au trecut peste doi ani de la elaborarea lui. Precalificarea si evaluarile au durat aproximativ opt luni. Urmeaza negocierile si oferta finala. Pana la sfarsitul anului nu se poate semna contractul de concesiune a autostrazii Comarnic-Brasov, din cauza ca firmele precalificate vor cere termen pentru negociere”, ne-au spus reprezentantii CNADNR. Potrivit acestora, procedura de dialog competitiv si implementarea unui proiect de concesiune dureaza minimum 14-16 luni. “Fondul necesar finantarii proiectelor de autostrada nu poate fi asigurat din bugetul de stat in urmatorii ani, intrucat bugetul alocat anul trecut pentru modernizarea si dezvoltarea infrastructurii de transport rutier a fost de circa un miliard de euro si pentru acest an, tot cam atat. Pentru anul viitor, bugetul alocat drumurilor va fi de aproximativ 1,28 miliarde de euro, iar in 2010 vor fi alocate fonduri de circa 1,54 miliarde de euro. Din cauza ca proiectele presupun alocarea unor sume foarte mari, constragerile impuse de Uniunea Europeana privind deficitul bugetar de 3% pentru Romania nu permit finantarea directa din bugetul de stat a proiectelor de infrastructura, in urmatorii ani”, se arata intr-un memorandum semnat de ministrul transporturilor, Ludovic Orban, si de premierul Calin Popescu Tariceanu.  


MT agreeaza taxa pe autostrada

Compania de Autostrazi negociaza mai multe modalitati de concesionare a autotrazilor. “In dreptul international, pentru contractele de concesiune in domeniul infrastructurii exista trei abordari: relatia concesionarului direct cu utilizatorii - sistemul toll sau vinieta (inseamna taxa platita de utilizator direct concesionarului), relatia concesionarului cu statul - sistemul shadow toll (inseamna plata, efectuata de stat catre concesionar, a unei sume fixe stabilite pentru un anumit trafic) si plata de disponibilitate, care este suma finala de bani pe care o va incasa concesionarul in urma desfasurarii contractului. Concesionarul proiecteaza si construieste cu fonduri proprii un anumit sector de autostrada pe care ulterior il intretine la anumite standarde prestabilite, in schimbul unei plati. Ministerul Transporturilor agreeaza relatia concesionarului direct cu utilizatorii – sistemul toll sau vinieta, deoarece respecta principiul european potrivit caruia utilizatorul plateste (...)”, se mai arata in documentul citat. 

UE are peste 57.000 km de tronson

In Europa, dintr-un total de peste 57.500 km de autostrada, peste 21.000 km sunt construiti prin concesiune. Germania are peste 12.000 km de autostrada, Spania - 10.500, iar Franta, peste 10.000 km. Luxemburg, a carui suprafata este de aproximativ 2.500 km patrati, detine peste 130 km de autostrada. “Din cei peste 57.000 km de autostrada, 21.998 km sunt construiti prin concesiune, 11.370 km sunt manageriati de sectorul public si 10.267 km de companii private. Adica 52 de companii controlate de stat prin actionariat si 68 de societati private au in concesiune 21.998 km din autostrazile europene”, potrivit memorandumului semnat de seful Guvernului.

Sursa Gardianul

Niciun comentariu: